Integritetspolicy
Som ett led i vår verksamhet behandlar vi personuppgifter om dig. QueenSec värnar om din personliga integritet och vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Vi är måna om att vara transparenta med vilka personuppgifter som vi behandlar och varför. Därför har vi tagit fram denna integritetspolicy, som beskriver den behandling av personuppgifter som sker inom ramen för vår verksamhet, ändamålen med behandlingen, vilket lagstöd vi har för behandlingen, hur länge vi lagrar dina uppgifter, vilka vi kan komma att dela dina personuppgifter med och dina rättigheter i förhållande till dina personuppgifter.
QueenSec arbetar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera denna policy. För att säkerställa att du tar del av den senaste versionen bör du besöka denna webbplats regelbundet.
Senast uppdaterad: 2024-12-17
Vem som ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter
QueenSec AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Om du vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss enligt nedan uppgifter.
Kontaktuppgifter
QueenSec AB
Västra Hamngatan 11
411 17 Göteborg
Organisationsnummer: 559495–4587
e-postadress: info@queensec.se
Vad är personuppgifter
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysiskt levande person. Information som kan identifiera en person kan vara till exempel ett namn, ett personnummer, platsdata eller en IP-adress. Det kan också vara en eller flera faktorer som identifierar personens fysiska, genetiska, mentala, ekonomiska, kulturella eller social identitet.
Lagring av personuppgifter
Vi sparar dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna från början samlades in för eller under den tid som krävs enligt tillämplig lag. Under varje delavsnitt nedan, specificeras hur länge dina personuppgifter sparas utifrån de ändamål för vilka de samlas in.
Vilka personuppgifter vi behandlar vi om dig
Vi behandlar uppgifter om dig i form av namn, e-postadress, arbetsplats och andra kontaktuppgifter. Dessa uppgifter har vi samlat in från dig i samband med att du lämnat uppgifter till oss genom att fylla i formulär på vår hemsida, laddar ner white papers eller information om våra erbjudanden eller du på annat sätt fick kontakt med oss.
Varför vi behandlar dina personuppgifter
Vi behandlar dina uppgifter för att kommunicera med dig och upprätthålla vår relation, administrera och bjuda in till evenemang och föreläsningar samt skicka marknadsföringsmaterial och information om QueenSec och våra erbjudanden till dig.
Denna behandling sker med stöd av en intresseavvägning, där vårt berättigade intresse är att upprätthålla en affärsrelation och förse dig med information och erbjudanden som vi tror är relevanta för dig. Vi har också ett intresse av att säkerställa effektiv och ändamålsenlig marknadsföring av vår verksamhet.
Om du har lämnat samtycke, behandlar vi dina uppgifter med stöd av detta för att skicka elektronisk marknadsföring och liknande kommunikation till dig.
Vem som får tillgång till dina personuppgifter
Dina personuppgifter behandlas huvudsakligen av oss på QueenSec. För att kunna tillhandahålla våra tjänster delar vi även dina uppgifter med IT-leverantörer, som behandlar uppgifter för vår räkning, exempelvis molntjänstleverantörer. Dessa agerar som personuppgiftsbiträden och är bundna av personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer att dina uppgifter hanteras i enlighet med våra instruktioner, gällande lagstiftning och med hög säkerhet.
Dina uppgifter delas också med eventuella samarbetspartners som är involverade i specifika evenemang, i den mån det är nödvändigt för administration och genomförande.
Hur länge vi behandlar och sparar dina personuppgifter
Om behandlingen baseras på ditt samtycke lagrar vi dina uppgifter tills du väljer att återkalla ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla samtycket genom att kontakta oss på info@queensec.se.
Om behandlingen grundas på vårt berättigade intresse, behandlar vi dina uppgifter så länge en affärsrelation finns mellan dig, din arbetsgivare eller uppdragsgivare och oss. Därefter sparar vi dina uppgifter i upp till 15 månader.
Du har alltid rätt att när som helst avregistrera dig från våra utskick. Vid avregistrering upphör vi omedelbart att behandla dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.
Vilka personuppgifter vi behandlar vi om dig
För att registrera dig på evenemang och seminarier som organiseras av oss, behandlar vi den information du lämnar i samband med anmälan. Det innebär att vi behandlar uppgifter om dig i form av namn, e-postadress, arbetsplats och andra kontaktuppgifter.
I de fall vi fotograferar och/eller filmar vid våra evenemang och seminarium behandlar vi även uppgifter om dig i form av bilder och inspelat material.
Om det ingår någon typ av mat eller dryck i samband med evenemanget kan du om du önskar lämna uppgifter om eventuella matpreferenser.
Varför vi behandlar dina personuppgifter
Namn, e-postadress, arbetsplats och andra kontaktuppgifter behandlar vi för att kommunicera med dig samt för att tillhandahålla, administrera och följa upp våra evenemang och seminarium. I det fall vi tar ut en avgift i samband med anmälan eller utebliven närvaro till evenemang och seminarium behandlar vi även uppgifterna för fakturering.
Vi behandlar uppgifterna med stöd av en intresseavvägning och QueenSecs berättigade intresse av att tillhandahålla evenemang och seminarium för att informera om och marknadsföra sin verksamhet.
Fotografier och filmer behandlar vi för att informera om och marknadsföra vår verksamhet på vår hemsida och i sociala medier. Vi behandlar uppgifterna med stöd av en intresseavvägning och QueenSec AB:s berättigade intresse av att marknadsföra sin verksamhet.
Uppgifter om matpreferenser och eventuella allergier behandlar vi för att anpassa förtäringen vid våra evenemang. Denna behandling sker med stöd av ditt uttryckliga samtycke, som du kan ge i samband med anmälan. Uppgifterna behandlas endast för det aktuella evenemanget och raderas därefter.
Vem som får tillgång till dina personuppgifter
Dina uppgifter kommer att behandlas av QueenSec AB. Uppgifterna kommer att delas med IT-leverantörer som behandlar uppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Till exempel kan molntjänstleverantörer komma att få åtkomst till dina personuppgifter. Vi har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal med dem, vilket innebär att de är skyldiga att behandla dina uppgifter i enlighet med våra instruktioner, gällande lagstiftning och med lämpliga säkerhetsåtgärder.
Hur länge vi behandlar och sparar dina personuppgifter
Om du har lämnat ditt samtycke behandlar vi dina kontaktuppgifter (namn, e-postadress, arbetsplats och liknande) tills du återkallar ditt samtycke. Du kan återkalla ditt samtycke när som helst, exempelvis genom att skicka ett meddelande till info@queensec.se. Om du inte har lämnat ditt samtycke behandlar vi dina uppgifter så länge du eller din arbetsgivare har en affärsrelation till oss och upp till 15 månader därefter.
Vi behandlar filmer och/eller fotografier under en period om tre (3) år efter evenemanget eller seminariet.
Om du har angett uppgifter av känsligare natur, som till exempel matallergi, i ditt svarsformulär, så kommer det tas bort högst sju (7) dagar efter genomfört evenemang.
Vilka personuppgifter vi behandlar om dig
Vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss i dina ansökningshandlingar. Sådana uppgifter omfattar namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, eventuell bild, utbildning, utbildningsbetyg, certifieringar, referenser, arbetsbetyg och yrkeserfarenhet samt andra uppgifter du lämnar om dig själv i din ansökan och i andra delar av rekryteringsförfarandet såsom under en intervju.
Varför vi behandlar dina personuppgifter
Vi baserar vår behandling av personuppgifter dels för att fullgöra våra skyldigheter och iaktta våra rättigheter inom arbetsrätten, dels på en intresseavvägning där vi har vägt vårt intresse av att använda uppgifterna mot ditt integritetsintresse, dels på ditt samtycke.
Vi behandlar personuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter och iaktta våra/dina rättigheter inom arbetsrätten för följande ändamål:
- Om vi skulle bli föremål för anspråk enligt diskrimineringslagen behandlar vi dina uppgifter för att kunna tillvarata våra rättigheter.
Vi behandlar personuppgifter med stöd av en intresseavvägning för följande ändamål:
- För att bedöma och överväga olika kandidater utifrån erfarenheter, meriter och studieresultat.
- För att administrera kallelse och bokning av tid för intervju(-er).
- För att samla in och granska ditt CV, personliga brev, betyg och examensbevis.
Vår bedömning är att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att QueenSec ska kunna rekrytera nya medarbetare till vår verksamhet.
Vi behandlar personuppgifter med stöd av ditt samtycke för att spara dina uppgifter i en kandidatpool för framtida anställningar som kan passa dig. Tillhandahållandet av dina personuppgifter är inte ett lagstadgat eller avtalsenligt krav.
Du är inte skyldig att tillhandahålla personuppgifterna. Om du inte lämnar dina personuppgifter till oss har vi inte möjlighet att uppfylla våra åtaganden gentemot dig och genomföra rekryteringsprocessen.
För vissa tjänster kan en bakgrundskontroll vara nödvändig. Om så är fallet kommer detta att hanteras separat och kräva ditt uttryckliga samtycke.
Vem som får tillgång till dina personuppgifter
Dina personuppgifter delas med följande aktörer som behandlar uppgifter på vårt uppdrag (så kallade personuppgiftsbiträden):
- Leverantörer av IT-tjänster som tillhandahåller system för lagring och hantering av data, inklusive våra molnbaserade tjänster.
- LinkedIn Corporation, i de fall vi använder LinkedIn Recruiter för att kontakta eller hantera kandidater.
Vi har tecknat personuppgiftsbiträdesavtal med dem, vilket innebär att de är skyldiga att behandla dina uppgifter i enlighet med våra instruktioner, gällande lagstiftning och med lämpliga säkerhetsåtgärder.
Hur länge vi behandlar och sparar dina personuppgifter
Om vi behandlar dina personuppgifter baserat på en intresseavvägning, sker det som regel endast under den pågående rekryteringsprocessen.
Efter att processen är avslutad behöver vi emellertid spara dina personuppgifter för att kunna tillvarata våra rättigheter enligt diskrimineringslagen. Därför sparar vi uppgifterna i dina ansökningshandlingar i upp till 2 år efter att rekryteringsförfarandet har avslutats.
Om du samtycker till att vi behandlar dina personuppgifter för att kunna kontakta dig vid framtida rekryteringsmöjligheter, kommer vi att spara och använda uppgifterna för detta ändamål. Behandlingen pågår tills du återkallar ditt samtycke eller tills uppgifterna inte längre är relevanta för framtida rekryteringar.
Vilka personuppgifter vi behandlar om dig
När du besöker vår webbplats samlas viss information in via cookies, inklusive din IP-adress och information om din webbläsare och enhet, såsom skärmupplösning och tekniska inställningar.
Om du har samtyckt till att vi använder Google Analytics, behandlar vi en krypterad version av din IP-adress som vi inte kan koppla till dig som individ. Google Analytics samlar även in information som hjälper oss att förstå hur du använder webbplatsen, till exempel antalet besök, hur du hittade till oss samt mönster i ditt användande av vår webbplats.
Du kan läsa mer om specifika cookies som används på vår webbplats i vår cookiepolicy.
Varför vi behandlar dina personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter för att komma ihåg om du har samtyckt till cookies som kräver godkännande. Detta görs för att du inte ska behöva se cookie-meddelandet vid varje besök. Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse av att kunna komma ihåg dina inställningar.
Vi behandlar också dina personuppgifter för att analysera och förbättra webbplatsen. Med hjälp av Google Analytics analyserar vi hur besökare använder webbplatsen för att optimera funktionalitet och innehåll. Google Analytics använder ett anonymt ID för att särskilja din enhet från andra besökare och för att ge oss insikter om användningsmönster. Den lagliga grunden för denna behandling är ditt samtycke.
Vem som får tillgång till dina personuppgifter
Dina personuppgifter kommer att lämnas ut till Google LLC och dess dotterbolag, som levererar analystjänsten Google Analytics och som är självständiga personuppgiftsansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Mer information om hur Google behandlar dina uppgifter finns i deras dataskyddspolicy.
Hur länge vi behandlar och sparar dina personuppgifter
Personuppgifter som behandlas för att komma ihåg ditt samtycke sparas i 30 dagar.
Personuppgifter som behandlas för analys och optimering via Google Analytics sparas så länge du inte återkallar ditt samtycke. Google fortsätter att behandla dina personuppgifter som självständigt personuppgiftsansvariga i enlighet med sina lagringsrutiner.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via inställningar för cookies i din webbläsare eller genom att följa instruktionerna i vår cookiepolicy.
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar som huvudregel endast dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från kommissionen om att tredjelandet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer att dina rättigheter skyddas.
Nedan följer en beskrivning av de rättigheter du har avseende vår behandling av dina personuppgifter. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss (se kontaktuppgifter nedan).
Rätt till tillgång
Du har rätt att när som helst begära information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig och hur uppgifterna behandlas (ett så kallat registerutdrag). Du har även rätt att begära en kopia av de personuppgifter som rör dig som behandlas av oss.
Rätt till rättelse
Du har rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga uppgifter rättade och att be oss komplettera ofullständiga uppgifter genom att lämna oss korrekta uppgifter.
Rätt till radering
Du har när som helst rätt att begära radering (även kallad rätten att bli bortglömd) av dina personuppgifter som behandlas av oss, till exempel om behandlingen inte längre är relevant i förhållande till ändamålet uppgifterna samlades in för eller om du återkallar ditt samtycke.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att viss behandling av dina uppgifter begränsas, till exempel om du invänder mot uppgifternas riktighet.
Rätt till dataportabilitet
Om du har lämnat ditt samtycke eller om vi grundar behandlingen på avtal med dig har du rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig eller få vår hjälp att överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt. Detta gäller sådana personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format.
Rätt att återkalla ditt samtycke och att invända mot behandlingen
Du kan när som helst återkalla hela eller del av samtycke som du lämnat, med verkan från och med återkallelsen.
Du kan invända mot att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Då kommer vi upphöra att behandla dina uppgifter. Du har även rätt att invända mot att dina uppgifter behandlas baserat på en intresseavvägning. Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.
Rätt att inge klagomål
Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) (www.imy.se).